Skolens historie

Gjettum skoles historie

Gjettum skole ligger i den gamle jordbrukskommunen Bærum, og har fått sitt navn etter en av nabogårdene - Gjettum. Gårdsnavnet er satt sammen av geit og heim. Vi kjenner igjen navnet fra 600 år tilbake i tiden, først som Gæitænni, senere som Giettumb og Giettum. Her finner vi forklaringen til at geita er Gjettums symbol.

Gjettum skole stod ferdigbygget som den nye framhaldsskolen i bygda i 1959 - et skolebygg som skulle romme alle framhaldsskoleklassene som var spredt omkring i bygda. Framhaldsskolen var en praktisk orientert skole med behov for rom og utstyr til aktiviteter som søm, veving, sveising, snekring og matlaging. I dag har skolen fremdeles en smie knyttet til sløydsalen.

I 1968 startet det første ungdomsskolekullet ved skolen - med 9 fulle klasser på trinnet. Ordningen med 9 årig grunnskole stilte nye krav til skolebygget, og flere ombygginger har vært nødvendig. Skolen fremstår i dag med en tradisjonell klasseromsbasert bygning. Skolen var tidlig ute med teamorganisering med tema- og prosjektbasert undervisning. Det har hele tiden vært et mål å få til dette i en tradisjonelt innredet skole. Gjettum skole har alltid lagt vekt på aktiviteter som skaper tilhørighet og fellesskap i miljøet.

Skolens tradisjonsrike ball ble arrangert første gang i 1973.

Gjettumstafetten og orienteringsdag for hele skolen er også arrangementer med lange tradisjoner. Gjettum skole ligger ikke lenger i sentrum av et jordbruksområde. Villa- og rekkehusbebyggelse, kontorbygg og handels- og servicesentrene Sandvika og Bekkestua gir skolen preg av å være en tradisjonsrik skole som ligger sentralt plassert.

Gjettum skole ble bygget som et arkitektonisk mesterverk, og var lenge et flaggskip for skolebygg. I dag betyr det at vi må ta hensyn til verneinteresser når noe skal gjøres med bygget. Etter hvert som elevtallet har steget, har skolen siden 2001 hatt først én og senere to paviljonger i skolegården. I årene 2010-2013 har bygningene blitt oppgradert med helt nye ventilasjonssystemer, to heiser, utbedring av nødutganger og diverse tiltak for universell utforming. Uteområdene er også oppgradert for å dekke de behovene som har oppstått med økende elevmasse og flere bygninger i skolegården.