Natteravn

Natteravn - Informasjon

Natteravnene logo, gult bilde, svarte ravner
Hva er natteravning?

Natteravning handler om å være til stede for barn og unge når de ferdes ute på kvelds- og nattetid, ta ansvar og vise omsorg når de unge trenger det. Det handler også om at vi sammen kan være med på å skape trygghet, trivsel og tilhørighet i vårt lokalsamfunn slik at barn og unge får en tryggere oppvekst. Natteravnenes tilstedeværelse bidrar også til å redusere vold, hærverk og kriminelle handlinger.  Natteravnene regnes i dag som et av Norges største og viktigste voldsforebyggende prosjekt.

Natteravning er et viktig bidrag til at ungdommen føler seg trygge og sett i en periode i livet hvor de også ønsker å skjerme seg fra de voksne. Det er også en viktig aktivitet for oss voksne for å forstå miljøet ungdommen oppholder seg i og for å bygge nettverk som kan komme både deg selv og andre til nytte dersom våre ungdommer skulle ha behov for hjelp.

Politiet har sett en oppblomstring av samlinger og forventer en eksplosiv vekst når finværet starter. Spesielt gjelder dette Kadettangen og Sjøholmen, hvor Kadettangen får besøk fra ungdom både fra Oslo og Asker. Ellers har det vært samlinger av ungdom på Bekkestua, Stabekk, Skui og Sandvika som har resultert i hendelser med vold, trusler, ranssaker og seksuelle krenkelser.

De forteller også at de aller fleste foreldre følger bra opp. De har innetider og rammer. De aller fleste ungdommene oppfører seg bra, men de vil alltid utfordre og utforske. De tilpasser seg reglene og finner muligheter for å samles og skjerme seg. Noen rekker f.eks å gå på "dagsfylla" før de blir edru nok til å komme hjem til avtalt innetid og intetanende foreldre. Så selv om vi tror at våre egne barn ikke er involvert i dette er det er all grunn til å være tilstede både for oss selv og egne og andres ungdom.

På Politiets og Utekontaktens oppfordring har vi tilpasset ruter og områder vi skal gå i tillegg til å legge mer trykk på tiden da ungdommen er ute og kan treffes.

Erfaringsmessig er det noen som har behov for å bytte vakt. Det er viktig at dette avtales med aktuelle vaktansvarlige på berørte sett, som har oversikt på hvem og hvor mange som kommer.

Introduksjon til vaktliste

Instruks

Fra 2022 har vi gått over til en digital loggbok hvor vaktlagene registrerer oppmøte og eventuelle hendelser.
Alle foresatte mottar lenke til vaktliste og loggbok fra klassens FAU-representanter.

God ravning alle sammen og takk for innsatsen.

Mvh Natteravnsgruppen