Gå til hovedinnhold

Fravær på vitnemålet

Fraværsregel

Kunnskapsdepartementet har satt rammer for mulighetene til å få trukket fra fraværsdager på vitnemålet.

Kunnskapsdepartementet fastsatte med virkning fra 1. august 2010 krav i forskriften til opplæringsloven og privatskoleloven om elevers fravær fra skolen.

Fra og med åttende klasse føres alt fravær på vitnemålet. Dersom det kan dokumenteres at fraværet skyldes helse eller innvilget permisjon, kan opp til 10 dager strykes av det fraværet som føres på vitnemålet. Når det gjelder dokumentasjon er det ikke tilstrekkelig med melding bare fra foreldrene. For å få strøket sykefravær fra vitnemålet, fra og med den fjerde sykedagen, kreves dokumentasjon fra lege. Elever med funksjonsnedsettelse eller kronisk sykdom kan søke om unntak slik at det blir mulig å stryke fravær fra og med første sykedag.

Fradrag pga. innvilget permisjon forutsetter at permisjon er søkt i forkant av fraværet. Permisjon for en eller flere hele dager søkes til rektor på eget skjema (herfra). Les evt. mer om søknad om elevpermisjon.

• Dokumentert timefravær og innvilget heldagspermisjon angis som gyldig, med koden G, i itslearning.
  • Deltakelse i elevrådsarbeid, skoleidrett o.l. i skolens regi, skal det som tidligere ikke telles fravær for (føres evt. som fravær ikke tellende, koden FIT, i itslearning).
  • Heldagsfravær til tross for at det ikke er innvilget permisjon, angis som ikke gyldig, med koden IG i itslearning.
  • På vitnemålet summeres både fravær som er gyldig (G) og ikke gyldig (IG) til ett, felles tall - uten at det fremkommer hvor mye det har vært av hver type.
  • Gjentatt fravær som ikke er gyldig, særlig skulk, kan påvirke karakteren i atferd.

Krav om fradrag av fraværsdager på vitnemålet må fremmes på eget skjema, som finnes på skolens hjemmeside, hvert skoleår. Frist 1.juni.