Miljøverkstedet

Vis e-postadresse
Tlf. arb.: 90815437

Miljøverkstedet

Innenfor rammen av lærerplanverket K-06, i kategorien tilpasset opplæring, representerer Miljøverkstedet et sosialpedagogisk og miljøterapeutisk tilbud. Miljøverkstedet skal i sin virksomhet være komplementært til, og styrke skolen som formell institusjon i det pedagogiske og sosiale arbeidet. I dette arbeidet skal Miljøverkstedet legge vekt på fleksibilitet, tilgjengelighet, og faglighet med en høy grad av handlingsautoritet og gode rammer for samhandling.

Miljøverkstedet er plassert i den gamle vaktmesterboligen, ved skolen.

Miljøverkstedet er ment å være med på å skape en god skolehverdag, for både elever og lærere. Miljøverkstedet skal være en plass for alle, hvor alle elevene skal ha muligheten til å treffe en voksen person som har tid til å lytte, veilede og gi råd i en hver situasjon. Men også, og som oftest, et sted der alle kan ha det hyggelig.

Miljøterapeut og sosiallærer samarbeider med lærerkollegiet, helsesøster, barneverntjenesten, PPT fritidsklubb, politi etc.

Her er eksempler på hva vi tilbyr:
  • Gir muligheter for aktiviteter i friminuttene, fotballspill, biljard, sjakk, lekselesing, ballturneringer etc.
  • Konfliktløser/ håndterer, i episoder som oppstår på skolen. Mobbing, voldsepisoder etc.
  • Gjettum skole har nulltoleranse i forhold til mobbing, alle tilfeller av mobbing blir tatt alvorlig.
  • Koordinerer og gir opplæring i elevmegling, veiledning av elevmeglere.
  • Ekstra tilbud for noen elever som har behov for det, etter avtale med kontaktlærer og rektor/sosial pedagogisk team.
  • Miljøterapeut og sosiallærer kan være med på turer, som støttespiller for lærerne. Dette åpner for flere tur-/ekskursjonsmuligheter ved økt voksentetthet.
  • Gruppeaktiviteter for elever med særskilte behov.
  • Ulike arrangementer på dag og kveldstid, skolegårdsfest, ”Gjettum dance cafe` ” som er discotek kveld i skolens regi. ”Dance Cafe” arrangeres 1- 2 ganger i løpet av skoleåret.
  • Miljøterapeut og sosiallærer skal også være en støttespiller for lærerne i situasjoner som oppstår ved skolen.