SMU

Referater

Skoleåret 21-22:

Skolemiljøutvalg

Dersom Samarbeidsutvalget også skal fungere som skolemiljøutvalg, må det oppnevnes tilleggsrepresentanter for elevene og foreldrene, slik at de får samlet flertall. Derfor må elevrådet oppnevne flere representanter for elevene til skolemiljøutvalget.

Møtene i samarbeidsutvalget og møtene i skolemiljøutvalget skal ha klare skiller, for eksempel ha separate referater. Dette er praksis ved Gjettum skole.

På samme måte som samarbeidsutvalget, er skolemiljøutvalget et rådgivende organ uten beslutningsmyndighet etter loven.

Utvalget skal medvirke til at skolen, de tilsatte, elevene og foreldrene tar aktivt del i arbeidet for å skape et godt skolemiljø. Skolemiljøutvalget har rett til å uttale seg i alle saker som gjelder skolemiljøet, jf. Opplæringsloven med forskrift kapittel 9a.

Både kommunen og skoleledelsen skal ha minst en representant. Siden foreldre og elever skal være i flertall, må skolemiljøutvalget ha minst syv medlemmer.

o En representant for de tilsatte
o En representant for skoleledelsen
o En representant for kommunen for øvrig
o 4 representanter for elevene og foreldrerådet.

 Kommunen har full frihet til å bestemme hvem som skal representere dem i utvalget.