Fremmedspråk

Fremmedspråk på ungdomsskolen

Gjettum skole tilbyr opplæring i flere ulike fremmedspråk. Elevene kan velge mellom:
  • Fransk
  • Tysk
  • Spansk
  • Kinesisk
  • Arbeidslivsfag
Elevene følger opplæringen i språket alle 3 årene på ungdomsskolen, og oppnår da nivå 1. I tillegg til et av disse fremmedspråkene skal alle elever følge opplæring i engelsk.

Fremmedspråk på videregående skole

På de studiespesialiserende utdanningsprogrammene, må du ha et fremmedspråk. Hvis du ikke har hatt det på ungdomsskolen, må du ha fremmedspråk i tre år på videregående skole. Dette innebærer at fremmedspråk må erstatte et av programfagene på VG3. Yrkesfaglige utdanningsprogram har ikke fremmedspråk utover engelsk. Du kan lese mer om valg av fremmedspråk her.

Per dags dato så er det ingen av de videregående skolene i Bærum som tilbyr kinesisk som fremmedspråk. Som et alternativ kjøper Viken fylkeskommune plasser på Elvebakken videregående skole i Oslo hvor du kan få undervisning i kinesisk. Dette er et undervisningstilbud etter skoletid. Dersom dette er aktuelt kan dere ta kontakt med inntakskontoret etter at inntaket er klart. Alternativt kan man velge tysk som nytt fremmedspråk og ha dette i to år. Et tredje alternativ er å velge å ta eksamen i kinesisk som privatist. Viken fylkeskommune betaler da eksamensavgiften.