Gå til hovedinnhold

Søknad om elevpermisjon

Permisjonssøknader fra elever

Det er bare foreldre som kan søke om permisjon for eget barn, og det er bare det elektroniske skjemaet som skal benyttes. Det poengteres at det ikke er en rettighet å få permisjon, men at permisjon er noe skolen kan gi.
Det er laget et dokument for grunnskolen i Bærum for å sikre riktig behandling av søknader om elevpermisjon, og redusere omfanget av fravær.

Dersom skolen innvilger permisjon, er det en forutsetning at det er forsvarlig å gi eleven fri fra opplæringen. Dette betyr at selv om det er forsvarlig for den enkelte elev å få fri, kan skolen avslå søknaden. For å sikre lik behandling av søknader om permisjon, har skolene felles kriterier for når de innvilger permisjon og når de avslår.

I dokumentet kan man lese mer om hvilke situasjoner skolen kan innvilge permisjoner, og i hvilke situasjoner skolen ikke skal innvilge permisjon.

Det er forventet at skolene skal redusere omfanget av elevpermisjoner. I de aller fleste tilfeller vil søknader om permisjon til ferie- og fritidsreiser derfor ikke bli innvilget.

Bærum kommunes "Standard for behandling av søknader om permisjon fra grunnskoleopplæringen" finnes HER.

Slik søker du om permisjon for eleven

Permisjon for en eller flere hele dager innvilges av rektor. Det er viktig å være ute i så god tid som mulig, og de kommunale retningslinjene setter en frist på én måned.

Idrettslag, korps o.l. kan ikke søke om fri for elever på foreldrenes vegne, men f
oreldrenes søknad kan gjerne følges av vedlegg fra slike organisasjoner der det er aktuelt.

Foreldrene søker med denne lenken.

1. Logg inn med ID-porten i høyre sidekant.
  2. Rull ned til kategorien Skole og utdanning (nesten nederst).
  3. Skjemaet heter "Elevpermisjon fra grunnskoleopplæringen" (direkte lenke)