Forsiden

Vann- og avløp ber alle i området om å koke drikkevannet

Skrevet av Marianne Kristiansen 21.09.2023
0vi2uiwk
Bærum kommune ved Vann- og avløp ber alle i området om å koke drikkevannet.

Fra og med 20.september 2023 bes alle i området om å koke drikkevannet. Dette innebærer at alt vann som skal i munnen må være kokt først. Det gjelder vann som skal drikkes, men også vann som for eksempel brukes i kaffetrakter, til isbiter med eller til å pusse tenner.

På bakgrunn av dette minner skolen om at alle elever må ha med seg egen drikkeflaske med vann på skolen.
Bakgrunnen for tiltaket
Årsaken til kokeanbefalingen er funn av lokal forurensing i en vannprøve i vann kommunen har mottatt fra Oslo. Dette kan gjøre mennesker syke, og for sikkerhets skyld ber kommunen derfor alle som befinner seg innenfor området om å koke vannet. Alle berørte har fått varsel på SMS.

Det er rundt 46 000 innbyggere som er berørt av kokeanbefalingen.

Gjør videre undersøkelser
Vann- og avløp har i løpet av ettermiddagen stanset leveransen av vann fra Oslo og startet opp med vannforsyning fra Aurevann.
Bærum har hatt vann fra Oslo i en lengre periode mens vedlikeholdsarbeid har pågått ved vannledningsnettet på Haslum.
Vi vil de neste dagene gjennomføre undersøkelser og ta flere vannprøver fra ledningsnettet i de berørte områdene. Det er fortsatt for tidlig til å si noe om når kokeanbefalingen vil bli opphevet. Det tidligste mulige tidspunktet er lørdag 23.september, dersom vannprøvene de neste dagene ikke viser tegn til forurensning.

Neste oppdatering om saken vil bli publisert på Vann- og avløp sine nettsider.

Drikkevann | Vann og avløp | Kvalitet | Lekkasje | Bærum kommune (baerum.kommune.no)

Pressekontakt Vann- og avløpsetaten:
Knut Bjarne Sætre, mobil 918 37 793

Helserelaterte spørsmål besvares av kommuneoverlegen i Bærum.
Skrevet av Marianne Kristiansen 21.09.2023